Nytt AI-verktyg ändrar förutsättningarna för studier och examination

Det nya AI-verktyget ChatGPT kan skriva inlämningsuppgifter, översätta och sammanfatta texter. Det är fritt tillgängligt på nätet och genererar texter som inte upptäcks av dagens plagiatkontroll. Verktyget aktualiserar frågan om hur universiteten ska undervisa och examinera studenter när artificiell intelligens kan producera alltmer sofistikerade texter.

Fredrik Ahlgren och Johan Leitet vid institutionen för datavetenskap och medieteknik har undersökt närmare vad verktyget kan innebära för lärosäten:

Läs mer i nyheten på Lnu.se: ”Nytt AI-verktyg ändrar förutsättningarna för studier och examination

Tillsammans har de spelat in två videofilmer som demonstrerar ChatGPT. Filmerna kan ses på YouTube:

Del 1: ”OpenAI – GPT3.5, ett universitetsperspektiv – det här förändrar allt
Del 2: ”ChatGPT: Hur AI-teknologi påverkar universitetsstudier och examinationer

Hör Fredrik Ahlgren diskutera frågan i onsdagens Vetenskapsradion i P1: ”AI klarar studentuppgifter – examinationen måste ses över
De båda kommer även att delta i webinariet AI + högre utbildning? Mer information och anmälan hittar du här

Har ditt lärosäte liknande material eller pågående diskussioner, dela gärna via kommentarerna!

Gästbloggare
Jenny Christiansson
IKT-pedagog, Linnéuniversitetet